terug

 

Juane Xue. Kleur is mijn Kapitaal.

 

Speech ter gelegenheid van de opening van de expositie Kunst is mijn Kapitaal van Juane Xue op 3 augustus 2018 door mevrouw Marijke van Haaren, voorzitter van de Stichting Achterhoektoerisme en wethouder van de gemeente Berkelland.

 


I am a happy being

because I am a painter.

When I’m working

I enter the world

of the painting.

What is about to appear

on the canvas is, to me,

a mystery.

Armed with paint and brush

I look, full of impatience,

at a creation unfolding.

The canvas and I are one;

thinking and doing in unison.

Outside the painting

time and space do not exist.

 

Gedicht van Juane Xue

 

Toen ik ongeveer twee maanden geleden gevraagd werd door Werner de Wilde in zijn rol als voorzitter van MAS Vorden om de opening van de expositie van Juane Xue te doen vond ik dat een leuke en uitdagende vraag. We delen de liefde voor kunst. De Wilde was trots en enthousiast dat hij deze kunstenares naar Vorden had kunnen halen.

Ik ben ook voorzitter van Achterhoek Toerisme. In de Achterhoek hebben wij een aantal belangrijke musea die veel bezoekers trekken; denk aan de beide MORE musea in Gorssel en Ruurlo, het Lalique museum in Doesburg, Villa Mondriaan in Winterswijk en het Stedelijk Museum in Zutphen. Het MAS Vorden zou in dit rijtje kunnen staan.

Met zoveel werken in depot waaronder zelfs werken van Bilders en Oppenoort, en nog meer op komst zoals de voorzitter net al aangaf, wil ik het pleidooi voor een beter onderkomen ondersteunen. Ik denk dat een beter gepositioneerd MAS Vorden een heel goede toevoeging kan zijn aan het gevarieerde museumaanbod in De Achterhoek. MAS Vorden het Museum voor Achterhoekse Schilderkunst! Dat een kunstenares als Juane Xue hier nu exposeert, maakt de weg vrij voor nog veel meer grote kunstenaars om hier naar toe te komen.

Terug naar Juane.

Ik kende Juane nog niet, dus wat doet een modern mens? Ik ging googlen. Ik was geweldig verrast door het prachtige werk dat ik aantrof op het scherm! De kleuren, de vormen, de thema’s, alles maakte diepe indruk op mij, maar ook het ongekende vakmanschap.

 

 

foto: Juane Xue, Marijke van Haaren en Werner de Wilde

 

Ik wil in deze inleiding op een drietal van deze onderwerpen wat verder ingaan. Als een toeschouwer, genietend van het vele moois.

 

Allereerst is daar het Vakmanschap. Vakmanschap met een hoofdletter!

 

Als gedeputeerde heb ik tijdens een van onze Gelderse handelsmissies ook een kunstacademie mogen bezoeken. De Hubei Institution of Fine Arts in Wuhan. Wij bezochten deze academie om uitwisselingsmogelijkheden tussen hogescholen en universiteiten te onderzoeken in China en Gelderland. Op deze academie heb ik indringend mogen ervaren hoe in China allereerst vakmanschap onderwezen wordt. Ik zag honderden studenten die allemaal zeer nauwgezet hun mobieltje natekenden. Met potlood of houtskool. Maar niet zomaar een mobieltje; uit de tekening moest blijken dat het hun mobieltje was. Technische perfectie zag ik. Niet alleen een vrijwel gelijkende foto van hun mobile, maar ook het gebruik van schaduw en licht-en-donkerwerking onderscheidde de ene tekening van de andere.

Dit beeld kwam bij mij op toen ik het werk van Juane aanschouwde: gedegen vakmanschap van zeer hoog niveau. Ik stelde mij Juane voor als een van die studenten: getalenteerd (want anders kwam je niet op die academie) en zeer gedreven om een goede schilderes te worden.

 

Als tweede: De thema’s

Verlaten tafels,

Stillevens

Streekgezichten

Interieurs

 

Uit de verscheidenheid aan thema’s blijkt ook de veelzijdigheid van de kunstenares. Of het nu gaat om een landschap of een interieur een stilleven of een verlaten tafel, steeds weer wordt de kijker naar binnen gezogen in het tafereel. Bij Hotel Bakker is het of je zelf in de ruimte aanwezig bent, opkijkt en je realiseert wie er allemaal nog meer zijn. Het geeft de intimiteit weer van een binnenruimte. Raak, gevoelig en warm. De Verlaten Tafels geven een heel ander beeld. Juane noemt ze zelf “stillevens”. Stillevens! Hoewel er geen mensen staan afgebeeld krijg je het gevoel alsof ze zo kunnen terugkeren naar hun gezellig samenzijn

(misschien even weg voor de foto?). De flessen op tafel, de glazen nog half gevuld, het tafelkleed vrolijk wapperend in de wind. De Verlaten Tafel geeft allerminst het gevoel van verlatenheid. Hier was vrolijkheid en die is duidelijk blijven hangen. Het is heel bijzonder hoe treffend dit is weergegeven door gebruik van kleuren, licht en schaduw!

En dan de streekgezichten, de stads- en dorpsgezichten. Gelukkig heeft Juane ook in de Achterhoek mooie taferelen geschilderd, waarvan er meerdere op deze expositie te bewonderen zijn. Uiteindelijk zijn we hier ook in het Museum van Achterhoekse Schilderkunst! Met subtiel kleurgebruik krijgt de kijker heel sterk het jaargetijde of de

weersgesteldheid mee. Kasteel Vorden, De Antoniuskerk Vorden, Hotel Bakker, stuk voor stuk proeven van een open oog voor de omgeving en de kwaliteit ervan. En dat op buitengewoon vakkundige wijze weergegeven.

 

Als derde: De kleuren

Zelf geeft Juane aan:

COLOR IS MY GREATEST WEALTH

KLEUR IS MIJN GROOTSTE RIJKDOM

 

Wat meteen opvalt aan het werk van Juane is het geweldige kleurgebruik. De gebruikte kleur past bij de sfeer die ze wil treffen. Van heel ingetogen, zoals bij de straatjes in Bejing, tot heel uitbundig, zoals bij de Verlaten Tafels.

Mijn eerste indruk was: impressionisme: weg van de classicistische, academische kunst, en open voor een nieuw stijltechnisch concept, gericht vanuit de beleving van het moment (de impressie), de keuze voor thema’s uit het moderne leven en de bijzondere aandacht voor kleur. Al nader beschouwend kwam ik toch meer bij het postimpressionistische Fauvisme uit: een expressionistische stroming in de schilderkunst aan het begin van de 20ste eeuw die zich kenmerkt door het gebruik van felle, nauwelijks gemengde kleuren.

Temidden van alle informatie die ik via internet kon vinden over Juane las ik ook dat zij geïnspireerd werd door Pierre Bonnard. Een postimpressionistische kunstenaar die vooral bekend is vanwege de haast mystieke weergave van het licht. Hij vond zijn inspiratie – net als Van Gogh en vele van zijn tijdgenoten - in de Japanse prentkunst, het landschap van Z. Frankrijk en het werk van Paul Gauguin. U begrijpt, ik heb een hele reis door de kunstgeschiedenis gemaakt voor deze opening. Ik ben tot de conclusie gekomen dat elke stroming in de schilderkunst zal hebben bijgedragen aan de vorming van de unieke

kwaliteit van de kunstenares van wie ik vandaag de expositie mag openen:

Juane Xue. Of, zoals een van haar recensenten schreef:

In tulip-blooming Holland, which produced Rembrandt, Vermeer and van Gogh, I hope this Chinese woman will continue to live in artistic freedom and reinvent herself. If so, she will eventually become a world-class painter in the interplay of oriental and occidental cultures.

Dat we hier met een kunstenares van formaat te maken hebben mag evident zijn.

Als afsluiting citeer ik een gedicht dat Juane schreef en dat ook de naam geeft aan deze tentoonstelling:

 

My color is the loudest and the brightest

because the sun is my paint.

My painting is the most beautiful

because the breeze is my brush.

My life has the most love

because it is given by the shadow.

I am the wealthiest person

because my wealth is color.

 

Dames en heren, het is voor mij een voorrecht en een genoegen om deze schitterende expositie voor geopend te verklaren!

Wilt u mij maar volgen!

 

Lochem, 3 augustus 2018

 

terug

 

www.juanexue.nl

 

Openingstijden vrijdag 14 -17 uur, zaterdag 14-17 uur.

Toegang € 4 per persoon; voor rondleidingen telefoon 0575 – 525165

Kulturhus Vorden Raadhuisstraat 6, 7251 AB Vorden

Facebook www.facebook.com/MASVorden

MAS Museum voor Achterhoekse Schilderkunst 2018 11 08 · webdesign www.peter.kalkowsky.nl